על פי ה- DSM IV אוטיזם מאובחן כאשר מתקיימים הקריטריונים הבאים:
הימצאותם של לפחות שישה קריטריונים מתוך שלושת הקבוצות הבאות
קבוצה 1: לקות משמעותית בשימוש בהתנהגויות לא מילוליות
קבוצה 2: ליקויים איכותיים בתקשורת
קבוצה 3: דפוסי התנהגות, עניין ופעילות בעלי אופי מוגבל, חזרתי וסטריאוטיפי
2. עיכוב התפקוד או תפקוד אבנורמאלי לפחות באחד מהתחומים הבאים, שמתחילה עוד לפני גיל שלוש: 1- אינטראקציה חברתית 2- שפה והשימוש החברתי בה 3- משחקי דמיון או משחק סימבולי.
3. ההפרעה אינה מוסברת טוב יותר ע"י הפרעת רט, או הפרעה דיסאינטגרטיבית בילדות.
לצד האוטיזם הקלסי ישנם כמה תסמונות שנמצאת על הרצף האוטיסטי:
לקויות הרצף האוטיסטי הן לקויות קוגניטיביות (לקויות בהליכי חשיבה מורכבים ומודעים) והליכי עיבוד מידע חושי ראשוניים, המשלבות בעיה התפתחותית עם רגרסיה תפקודית.
לכל הלקויות האלו יש גורם גנטי מרכזי, אולם גורם זה אינו משותף לכולן ובחלק נכבד מהלקויות האלו, הוכח כי הפתולוגיה הגנטית מסובכת ביותר.
התסמינים המרכזיים המאפיינים לקויות אלו הם פגמים בתחום התקשורתי, לקות שפה ולקות בתקשורת לא מילולית כמו בהבעות פנים, התנהגות אוטיסטית אופיינית היא התנהגות חזרתית (אמירת אותו משפט שוב ושוב, נפנופי ידיים חוזרים או נדנוד חוזר של הגוף), ותחומי עניין מוגבלים. לרוב האנשים הלוקים בלקויות הקשת האוטיסטית יש גם תסמינים של הפרעות תנועה ושל הפרעות ויסות חושי.
בעבודה עם אוטיזם חשוב לשמור על:
שמירה על סדר קבוע
הימנעות מגירוים מיותרים
לדבר במילים פשוטות
עידוד הבעה שפתית (עידוד קשר עין, עידוד הבעה מילולית וכו')
נקודה למחשבה:
האוטיסט חיי בעולם פנימי משלו אשר ייצר לעצמו.
לאוטיסט סדר אחר וצריך לתת לו את הזמן והמקום לשקוע בשקט שלו.
אנו צריכים לבדוק מהם צרכיו ולתת לו להוביל אותנו אליו.
לא לנסות למלא את חלל השתיקות אשר מביך אותנו.